Mr Jazzman's Music For You!

Inspiration for new music in all areas, Jazz, Blues, Funk, Soul, Rock, Hip Hop, Roots Raggae etc . . .

Hifi-rörförstärkare

rörförstärkare

För en dryg vecka sedan bestämde jag mig för att införskaffa något som alltid tjusat mitt brinnande musikintresse. En renodlad gammal hederlig hifi-rörförstärkare, så som det var förr. Innan transistorerna tog över marknaden i slutet på 60-talet. Jag köpte den via nätet eftersom det tyvärr inte finns någon bra återförsäljare i den lilla håla jag bor i. Därför var det en vild chansning, ett modigt drag att beställa något utan att ha lyssnat på innan. Men det gick bra. Så fort kablarna satt där dom skulle och musiken susade genom vakuumet i rören och ut genom högtalarna, så förstod jag med detsamma. ”Fan det här… det här är på riktigt!!”. Aldrig har jag upplevt ett sånt mjukt och sammetslent sound. Det spelar nästan ingen roll vilken typ av musik som strömmar genom apparaten, det förvandlas ändå till ett lyssningsvänligt runt och gosigt ljud, varje instrument bakas verkligen in i en egen liten förpackning och ger en mera personlig prägel på ljudet. Likt fjällbäckar som flödar fritt men tillsist rinner ut, sammanfogas i den stora älven och flyter vidare. Men som med allt annat så finns det ju även nackdelar med rörisar. Det tar några minuter innan rören når sin fulla kapacitet och musiken låter som bäst. ca vart tredje år måste även rören bytas ut, beroende på hur mycket man lyssnar. Denna maskin blir också otroligt het, nästan som en liten spis. Vill man så går det nog förmodligen att steka ägg på. Undrar verkligen hur mycket ström denna apparat slukar, det är bara att vänta in elräkningen. Men summa summarum, denna manick kickar verkligen ass med allt annat jag lyssnat på tidigare och nu finns ingen återvändo tillbaka. Kan ”varmt” rekommendera.

dynavox hifi rör

Dynavox vr70e

Kommentera

Follow Mr Jazzman's Music For You! on WordPress.com
