Mr Jazzman's Music For You!

Inspiration for new music in all areas, Jazz, Blues, Funk, Soul, Rock, Hip Hop, Roots Raggae etc . . .

Underbara skivomslag

I musikens underbara värld finns så mycket mer att utforska, än enbart musiken i sig. I det här inlägget tänkte jag visa lite sköna skivomslag, dom som känner mig vet nog förmodligen väl att min stora passion för bildkonsten främst ligger inom jazzens område. Och ni som inte visste det vet det nu. Jazzomslag är och har alltid varit något utöver det vanliga, varför är svårt att enkelt svara på men det finns ofta en enorm coolhetsfaktor i dessa omslag som jag aldrig riktigt skådat inom andra musikgenres. En elegant och medveten stilrenhet i bildspråket som noga följer en rödtråd tillsammans med titeln och musiken gör detta till något helt unikt. När jag började att välja ut album så insåg jag ganska omgående att detta skulle ta inte dagar utan snarare månader, kanske år innan jag hade hunnit sållat bland alla dessa underbara skivomslag. Jag fick helt enkelt skrapa lite smått på ytan och välja ut enbart några stycken slumpvis. Så nedan har jag listat en liten mix av covers, främst inom jazzgenren. Mestadels engelska men jag tog även med några svenska pärlor också.

byrdBN4026

Det här är albumet som blev starten till det här inlägget. Jag låg hemma i soffan och filosoferade tillsammans med Donald Byrds underbara toner. Och då det så småningom blev dags att byta låt, sneglade jag lite på omslaget till skivan och insåg då omgående att jag måste tillägna denna platta några skrifliga rader. Och eventuellt några andra sköna plattor också.

Ovan ser vi en nöjd, lite smått filosoferande Byrd, som förgyller detta omslag i klassisk bohem Blue Note anda, från 1960. Design: Reid Miles. Photo: Francis Wolf.

mobley1544

Ovan, även här ett karaktäristiskt Blue Note omslag, med Hank Mobley and his Allstars från 1956. Design: Reid Miles. Photo: Francis Wolff.

byrdBN4124 (1)

Ovan, Donald Byrd med albumet A new perspective från 1963.

bennettBethlehem10

Ovan, Max Bennet Quintet with Charlie Mariano. Label: Bethlehem 1954. Design: Burt Goldblatt, riktigt coolt.

mjqPrestige10

Ovan, ett omslag i modernismens tecken, The Modern Jazz Quartet från 1954. Label: Prestige. Design: Don Schlitten.

mannAfricanUA

Ovan, albumet African Suite från 1959 av Herbie Menn. Detta är ett omslag som verkligen är i symbios med musiken, det räcker nästan med att titta på för att förstå att här finns det något magiskt. Label: United Artists.

evansMoonBeams

Ovan, Moon Beams från 1962, detta signalerar verkligen lust och känsla. Bill Evans lugna sköna pianojazz går verkligen hand i hand med den underbara bruden på omslaget. Design: Ken Deardoff. Photo: Peter Sahula.

jamalArgo

Ovan, Ahmal Jamad Quintet med albumet Listen från 1960. Stilrent! Label: Argo. Design: Dan Branstein.

sheppAttica

Ovan, Archie Shepp och hans underbart funky, jazzplatta Attica Blues från 1972. Label: Impulse. Design: Clyde Gilliam. Photo: Charles Stewart.

davisMilesBitches

Ovan, Miles Davis episka skiva Bitches Brew från 1970, är kanske en av jazz-fusion, avant-garde jazz mest betydelsefulla album. denna skiva är den enda som jag valde ut på förhand. Omslaget som är skapat av, Mati Klarwien ger en stark fingervisning av vilken typ av musik som finns på insidan fodralet. Label: Columbia. Design: John Berg.

ellingtonDrumWoman

Ovan, Duke Ellingtons klassiska album, A Drum Is A Womanfrån 1956. Label: Columbia.

monkUnderground

Ovan, Thelonius Monk album Underground från 1968. Den här skivan har jag inte hunnit lyssnat på än. Men jag ser verkligen fram emot detta, på omslaget att döma är detta något utöver det vanliga, riktigt flummigt. Design: John Berg. Photo: Steve Horn / Norman Griner.

zetterlundSensationEP

Ovan, den svenska jazzsångerskan, Monica Zetterlund och albumet Swedish Sensation. Label: Columbia 1958.

byrdBN4292

Ovan, Donald Byrds Slow Drag från 1967, ett typiskt karaktäristiskt Byrd omslag med en skön brud. Label: Blue Note. Design: Forlenza Venosa Associates. Photo: Charles Kiddie.

hanssonKarlsson

Ovan, en tidig skiva, Rex från den svenska psykadeliska jazzduon, Hansson & Karlsson 1968. Label: Polydor. Design: Jan Öqvist.

golsonOtherSide (1)

Ovan, Benny Godsons album, The Other Side Of Town från 1958. Design: Paul Bacon. Photo: Paul Weller.

condonTigerRag

Ovan, Eddie Candon och albumet, Tiger Rags & all that Jazz från 1960. Det här omslaget var ett givet val, jag föll pladask för denna eleganta dam, riktigt bra fotokonst. Design: William Claxton.

konitzInsideHiFi

Ovan, Lee Konitz platta, Inside HI-FI från 1957. Den här titeln ”Inside HI-FI” tillsammans med denna omslagsbild, kan det bli coolare, jag undrar verkligen vad dom rökte när dom sammanställde denna skiva. Musiken är också bra, har man tur så i vissa stunder kan man nästan känna sig ”ett” med musiken. Label: Atlantic. Design: Marvil Israel. Photo: Lee Fried Lander.

mingusBohemia

Ovan, Charles Mingus album The Bohemia från 1955, riktigt cool titel tillsammans med en skön cover. Label: Debut. Photo: Bob Perent.

harperToniRCA

Ovan, Toni Harpers album Lady Lonely från 1960, så enkelt och så tidlöst. Label: RCA Victor.

evansUndercurrent

Ovan, No Name, underbar cover.

paichBootWarner

Ovan, Marty Paich med albumet, I get a boot out of you från 1959, ett giver val. Label: Warner Brothers.

miles davis Relaxin jazz cover

Jag avslutar här med en klassisk Miles Davis platta, RelaxinWith Miles Davis Quintet från 1958. Ett klassiskt flaggskepp inom hardbop eran. Label: Prestige. Design: Esmond Edwards.

Hoppas ni blev glada, inspirerade och kanske t.o.m. lite klokare av detta inlägg vem vet.

Kommentera

Information

This entry was posted on 1 april, 2014 by in Allmänt, Blandade Artiklar & Foton, Litteratur, Musik and tagged , , , , .
Follow Mr Jazzman's Music For You! on WordPress.com
