Mr Jazzman's Music For You!

Inspiration for new music in all areas, Jazz, Blues, Funk, Soul, Rock, Hip Hop, Roots Raggae etc . . .

Talking about music and art!

Jackson-Pollock-automn-leaves-1024x505

Jag blev idag tipsad om en till låt av den Estlänske tonsättaren Orvo Pärt som jag tidigare skrivit om. Tipsaren är målare och en sann skaparsjäl, motiveringen till låten löd, ”det här är äkta pensel-orgasm”. Mina läppar formade sig till ett lätt leende, därefter slog jag på låten, lyssnade funderade, lyssnade och funderade igen. Tänkte på den korta men målande frasen ”pensel-orgasm” därefter  analyserade jag tonerna mer ingående. Tankarna började strömma åt alla håll och kanter, musiken blev bara djupare och skönare ju längre låten gick.

Det här är en låt som verkligen får tid och rum att slingra sig likt ett delta. Jag funderade igen på den finurliga frasen och sakta men säkert flöt tankarna in på konstnären ”Jackson Pollock”. En gammal alkolist som slog hela konstnärsvärlden med häpnad under 1940-50 talet, med sin abstrakta expressionism. hans gigantiska färgskvättarverk eller ”dropp-teknik” som den även kallas råder det delade meningar om. Själv kan jag inte låta bli att hänföras av dessa alster, lika tidlösa som tonsättaren Arvo Pärts tongångar i låten ”Summa”. Intressant!

Jackson pollock

Här har vi Jackson Pollock igen i egen full position med sina pensla i högsta högg!

jackson pollock

Jackson Pollock 1912 – 1956 ”The painting has i life of its own, I try to let it come through”

Nu tillbaka till tonsättaren som jag blev tipsad om, Arvo Pärt och den feta kompositionen  ”Summa”. Lyssna, tänk till och njut. Hell yeah!

Kommentera

Information

This entry was posted on 6 mars, 2014 by in Allmänt, Blandade Artiklar & Foton, Klassiskt, Musik and tagged , , .
Follow Mr Jazzman's Music For You! on WordPress.com
