Mr Jazzman's Music For You!

Inspiration for new music in all areas, Jazz, Blues, Funk, Soul, Rock, Hip Hop, Roots Raggae etc . . .

Hank Mobley – A Caddy For Daddy 1965

hankmobley a caddy for daddy

Det här albumet är nog coolheten själv. Namnet ”A Caddy For Daddy” talar sitt eget språk och omslaget signalerar att det här är flum. Hank Mobley och Donald Byrd har alltid haft ett dille på att förgylla sina skivomslag med; sköna titlar, underbara bilar och vackra damer. Ett koncept som går hem riktigt bra i mina ögon. Mobley spelade in albumet 18 december 1965 i den klassiska ”Van Gelder Studio” i New Jersey. Och släpptes på det episka jazzbolaget Blue Note. Hade jag befunnit mig i en skivbutik vid den tiden runt 1966 så hade jag utan tvekan införskaffat mig plattan utan att blinka, mycket pga titeln och det sköna omslaget. Hade jag dessutom haft en fet plånbok hade jag nog köpt bilen också för den delen.

Hur är musiken då? Den stora online musikguiden ”Allmusic” ger denna jazzplatta nästan fullpott. Själv tycker jag den är helt okej, dock inget mästerverk men det är helt klart ett album som bör finnas med i alla Jazzrävars skivhyllor. Med på albumet finns även andra pionjärer som; trumpetaren Lee Morgan, trumbonaren Curtis Fuller, pianisten McCoy Tyner, basisten Bob Cranshaw samt trummisen Billy Higgins (en typisk Blue Note lineup). Nedan länkar jag den låt jag diggar mest, ”The Morning After”, en låt som funkar riktigt bra tillsammans med några goda bira och lite Jazztobak.

Kommentera

Information

This entry was posted on 27 februari, 2014 by in Allmänt, Jazz, Musik and tagged .
Follow Mr Jazzman's Music For You! on WordPress.com
