Mr Jazzman's Music For You!

Inspiration for new music in all areas, Jazz, Blues, Funk, Soul, Rock, Hip Hop, Roots Raggae etc . . .

Maria Callas – O Mio Babbino Caro

maria callas

Den här gången tänker jag lyfta fram en opera. I vanliga fall får jag ont i huvudet av opera, intensivt skiftande rösttyper med pampiga symfoniorkestrar och högljudda körer har aldrig riktigt varit min grej. Och inte heller har jag uppskattat de scenkonster som så ofta integreras med musiken. Jag betackar mig helst från knasiga och intensiva dialoger med uppsminkade tanter och farbröder i ståtliga dräkter, detta gör mig bara uttråkad och irriterad.

Kanske är det bara jag som har fördomar och drar förutfattade meningar om denna genre, eller så kanske det ligger något i den bild jag har, jag vet inte. I vilket fall så snubblar man ibland över låtar som man i vanliga fall ”inte borde gilla” men gör det ändå. Låten som jag länkar nedan är ett bra exempel på detta, när jag första gången hörde Maria Callas utförande av ”O Mio Babbino Caro” kändes det som den underbaraste sångfågel flugit in i min stereo och kvittrat ut än förlamande harmoni av toner. Vad texten egentligen handlar om det bryr jag mig inte mycket om, förmodligen är det ett hopkok av olycklig kärlek som så oftast, men det kvittar. Om man ska ge denna låt en chans bör man ha en vettig stereo och ett bra inre lugn. Håll till godo o Njut!

Kommentera

Information

This entry was posted on 25 februari, 2014 by in Allmänt, Musik.
Follow Mr Jazzman's Music For You! on WordPress.com
