Mr Jazzman's Music For You!

Inspiration for new music in all areas, Jazz, Blues, Funk, Soul, Rock, Hip Hop, Roots Raggae etc . . .

Merit Hemmingson – Trollskog 1972

Marit Hemmingson, folkmusik, jazz, swedish

När jag för en tid sedan var hos en polare på en liten tillställning,  fick jag denna Lp till skänks ”Merit Hemmingson – Trollskog” från 1972. Riktigt bra.  Antingen  var han smått berusad eller bara väldigt snäll (troligtvis båda delarna). Jag har lyssnat på denna skiva många gånger förut men på vinylspelaren så får låtarna visa sig från sitt rätta jag. Musiken är melankolisk och lite mystisk sådär, precis vad omslaget säger ”Trollskog”. Detta är svensk folkmusik på beat när den är som bäst. Merit Hemmingson född 1940 kommer från Jämtland och är en svensk organist, kompositör och sångerska. Med på skivan finns en rad kända och respekterade musiker t.ex. Janne Schaffer (gitarr) och Björn J:son Lindh (flöjt, altflöjt). Nedan så länkar jag ”Mandom Mod och Morske Män” en låt som har det mesta, lite små Jazzig sådär. Njut!

Kommentera

Information

This entry was posted on 6 januari, 2014 by in Allmänt, Jazz, Musik, Rock, Progg and tagged , , .
Follow Mr Jazzman's Music For You! on WordPress.com
