Mr Jazzman's Music For You!

Inspiration for new music in all areas, Jazz, Blues, Funk, Soul, Rock, Hip Hop, Roots Raggae etc . . .

Victor Jara 1932 – 1973

victor jara

Viktor Jara 1932 – 1973 är verkligen en intressant artist/vissångare. I år är det 40 år sedan han brutalt avrättades i samband med militärkuppen i Chile 1973.  Militären beslagtog och brände stora delar av hans texter och musik, trotts detta lyckades man föra ut inspelningar och material från Chile. Som senare spreds värden över, själv började jag lyssna på honom i samband med låten ”Victor Jara” av gruppen Hoola Bandoola Band. Innehållet i den låten gjorde att jag senare började lyssna på honom, tyvärr är min spanska inte den bästa därför har jag titt som tätt översatt några rader till svenska. Två låtar som jag tycker är riktigt bra, Te Recuerdo Amanda, namngiven efter sin mor ”Jag minns dig Amanda” och låten Caminando Caminando ”vandrar” som jag länkat nedanför.

Caminando Caminando.

Kommentera

Information

This entry was posted on 28 november, 2013 by in Allmänt, Musik, Singer Songwriter and tagged .
Follow Mr Jazzman's Music For You! on WordPress.com
