Mr Jazzman's Music For You!

Inspiration for new music in all areas, Jazz, Blues, Funk, Soul, Rock, Hip Hop, Roots Raggae etc . . .

Nationalteatern (Rövarkungens ö) & (Men bara om min älskade väntar) 1978 – 1980

Nationalteatern+_109699d

Nästan alla känner nog till Nationaltetern, ett klassiskt Svenskt progg band som har gjort klassiker som t.ex. Kolla Kolla, Livet är en fest och Barn av vår tid. Men majoriteten har nog inte grävt sig särskillt djupare bland deras låtar iaf inte jag. Därför tog jag mig en liten titt bland deras låtar och fann snabbt två guldkorn jag tänker förmedla. Ena låten heter Rövarkungens Ö och finns på albumet med samma namn från -1980. Det är en relativt lång låt med tanke på att det är text hela vägen, ca 12 min. Den andra låten heter, Men bara om min älskade väntar betydligt kortare låt, ca 3 min. Båda låtarna känns tunga med härlig kraft i texterna (påminner lite om Kenta Gustafsson stämma i ett nyktert tillstånd)

”för er som gillar klassisk progg”

Rövarkungens Ö   –    http://www.youtube.com/watch?v=gIxhUj2mN-E

Men bara om min älskade väntar   –    http://www.youtube.com/watch?v=4GEPrBb5VkE

2 comments on “Nationalteatern (Rövarkungens ö) & (Men bara om min älskade väntar) 1978 – 1980

  1. Saul Good
    25 november, 2013

    Nationalteaterns tolkning är klart bättre (eller ja, den passar min smak bättre) än originalet.🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on 25 november, 2013 by in Allmänt, Musik, Rock, Progg and tagged , .
Follow Mr Jazzman's Music For You! on WordPress.com
